Comunicarea reprezinta liantul cel mai puternic dintre relatiile umane si profesionale. Feedback-ul este rezultatul procesului de comunicare si concluzia mesajului pe care il transmitem, raspunsul, reactia pe care i-o transmitem celui de la care am primit mesajul. Procesul de comunicare este precum o balanta care își menține echilibrul prin cele doua elemente cheie: comunicarea si feedback-ul. Feedback-ul este oglinda noastra si a modului in care ne raportam la mediul inconjurator, raspunsul pe care il primim in urma procesului de comunicare.

De ce sa oferim feedback in cadrul echipei?

Feedback-ul ne confirma ca s-a inteles mesajul transmis, acest element este indispensabil si esential pentru comunicarea organizationala si pentru buna desfasurare a activitatilor. Motivarea angajatilor este de o importanta majora pentru mentinerea si imbunatatirea performantelor acestora.

Feedback-ul poate servi drept o modalitate “no cost” de a motiva oamenii sa aiba rezultate bune.

Cand oferim feedback?

Atunci cand oferim feedback este esential sa stim cum sa o facem. Momentul/contextul si limbajul non-verbal au o foarte mare importanta. Momentul este esential. Feedback-ul trebuie sa fie acordat ca raspuns la activitatea celui care il primeste, daca nu, isi pierde din semnificatie. Cand oferim feedback autentic, nu impunem verdicte sau adevaruri absolute, pur si simplu descriem un comportament si impactul pe care acel comportament il are asupra noastra/activitatii/organizatiei; ii dam celuilalt ocazia sa se priveasca si prin alti ochi – prin ochii nostri; cum anume foloseste fiecare persoana aceasta oglindire, este deja responsabilitatea sa: va avea posibilitatea sa schimbe ceva sau sa lase lucrurile neschimbate, evident e dreptul sau legitim.

Efectele feedback-ului

Principalele efecte ale feedback-ului sunt ajutorul oferit persoanei care il primeste in rezolvarea eficienta a sarcinilor profesionale, contributia la dezvoltarea lui personala si profesionala, evitarea blocajelor in comunicare, imbunatatirea propriilor calitati de comunicare si relationare si contributia la munca eficienta a echipei.

Nu facem teoria feedback-ului corect; putem fi subiectivi de multe ori, suntem supusi greselii si atat a oferi cat si a primi feedback poate ramane un lucru complicat. Ne propunem sa dezvoltam in special managerii in ceea ce priveste oferirea de feedback, astfel incat sa obtina ceea ce-si doresc de la oamenii pe care ii coordoneaza. De asemenea ne propunem ca oricine sa poata sa ofere feedback, astfel incat sa putea avea o perspectiva larga asupra unei situatii/aspect, care sa ne ajute sa luam cea mai buna decizie.

Tips & Tricks pentru a oferi un feedback de calitate:

  • se ofera la timp;
  • reprezinta un comentariu obiectiv si realist, despre o anumita situatie/actiune/lucru;
  • reprezinta o opinie si nu o judecata;
  • evita comparatiile;
  • nu transmite emotii.

Un lucru este cert, fie ca il asteptam de la clienti, colaboratori, colegi, membrii familiei, feedback-ul nu trebuie sa lipseasca din actiunile noastre. Asa cum bine spunea Ken Blanchard “ Feedback-ul este micul dejun al campionilor”.

Giorgiana Vasile & Dana Tudor Tanase

Creative & Bright